Mini-A

På afdelingen bliver der dagligt arbejdet med at motivere og støtte alle elever, både i det faglige, det sociale og det personlige. Trods alle vores gode intentioner og indsatser, er der elever som kan profitere af at få et pusterum fra klassen i det daglige skema, og hvor der er tid og ressourcer til at møde eleven præcis der, hvor eleven er og med aktiviteter, der motiverer og udvikler eleven, måske endda i et fællesskab med 2-3 andre elever.

Vi har derfor skabt en mellemform, en helt særlig ressource, der er målrettet disse elever.

Anita, som er pædagog i Mini A, udvikler små forløb, som udbydes til elever i indskoling og mellemtrin. Forløbene har fokus på forskellige personlige og sociale kompetencer.

I alle forløb vil der være en fast dagsorden til alle timerne. De er bygget op således at start og slutaktiviteter er de samme og skaber en tryg og genkendelig ramme, mens aktiviteterne i midten varerier. Forløbene strækker sig over 6-8 gange.

Eksempler på forløb:Mini A

Leg og lær: Fokus er her på at lege og øve sig i alle de kompetencer, som det kræves for at indgå i et legende fællesskab. Vi skal øve at vente på tur, udskyde behov, få ideer sammen, lytte til hinanden, grine sammen og opleve glæden ved at nå i mål med et projekt sammen.

Hvem er jeg? I forløbet sættes fokus på selvforståelse og på at kunne kommunikere om egne behov. Eleverne introduceres for 3 kort: rød, gul og grøn, som de kan bruge som svar på de spørgsmål, der bliver arbejdet med i forløbet:

- Hvad kan jeg lide? Hvorfor/hvorfor ikke

- Hvad sker der i mig, når jeg oplever noget jeg ikke kan lide?

- Hvordan siger jeg til og fra? Hvem kan hjælpe mig?

- Mit energibatteri - hvad oplader/aflader mig

Forstå og udtrykke følelser: Dagligt oplever vi alle ændringer, som vi skal håndtere - det kan være fx der var nogen der legede der hvor jeg gerne ville eller at jeg ikke fik det mad med i madpakken som jeg gerne ville. I dette forløb vil vi arbejde med den enkeltes evne til at justere egen tænkning, som en strategi til at håndtere uforudsete ændringer. I forløbet vil eleverne blive introduceret forskellige håndteringsstrategier, herunder: lille, mellem eller stort problem. Ved at arbejde visuelt på denne måde, bliver eleverne opmærksomme på, at et problem kan have forskellige størrelser. Vi skal endvidere arbejde med elevernes evne, til på en hensigtsmæssige måde, at give udtryk for egne følelser. Vi vil derfor konkret arbejde med elevernes fleksibilitet, konkret i forhold til at kunne justere egen tænkning og dermed også den følelsesmæssige reaktion.

Dagsorden