Afd. NES er et specialpædagogisk skoletilbud til elever med ASF, der kræver et tilbud og en højere grad af individualisering. Eleverne har et kognitivt funktionsniveau som oftest ligger indenfor normalområdet.
Afdelingen er placeret på Niels Ebbesen Skolen (NES) i Skanderborg og bliver kaldt F og G-klasserne.
Det er et mål for elevernes undervisning, at de lærer og udvikles i et miljø hvor de er i trygge rammer og samtidig har mulighed for at læne sig op ad almenklasserne. Fysisk ligger de derfor placeret tæt på almenklasserne. Klasserne skærmes i den forstand, at de har flere voksne i klassen, der er fokus på hvad hver enkelt elev har brug for af forberedelse ifm. fx skift, igangsætning, aktiviteter mm. Alle klasser har et fast team af lærere og pædagoger, der som udgangspunkt varetager al undervisningen i gruppen. Jo ældre eleverne bliver, jo flere faglærere vil blive tilknyttet klassen.
Vi har en struktureret hverdag både i undervisningsdelen og i pauserne, hvor visuel støtte, forudsigelighed, faste rutiner, klare aftaler og tydelige guidende voksne er bærende elementer. Undervisningstilbuddet i F og G-klasserne tilrettelægges i en vekselvirkning mellem fælles undervisning i klassen og individuel undervisning, hvor der differentieres afhængig af niveau.
A-teamet, som er tilknyttet mellemtrin og udskolingen på afd. NES, har lang erfaring i at støtte elever med angst og ufrivilligt skolefravær tilbage til skolen.
Afd. NES har 90 elever fordelt på 12 klasser, hvoraf den ene klasse er A-teamet. Der er som udgangspunkt 7-8 elever i hver klasse, men vi kan I særlige tilfælde vælge at udvide klassen med 1-3 elever. Grupperne er sammensat i et samarbejde mellem ledelsen og medarbejderne, hvor alle elevers behov og udviklingspotentialer forsøges imødekommet bedst muligt. En gruppe kan godt have elever på flere forskellige klassetrin. I indskoling og på mellemtrinnet vil klassens navn derfor ikke altid afspejle klassetrinnet. I udskolingen tilstræber vi at lave klasser, hvor alle elever har samme klassetrin og kan følges til evt. eksamen.
Alle klasser er indrettet i et stort klasselokale. Alle elever har en mere eller mindre afskærmet individuel plads tilpasset elevens behov. Derudover har de en plads til fællesundervisning enten ved et fællesbord eller ved individuelle borde foran tavlen.
På afd. NES tilbydes hele fagrækken. Når der er en situation som fx opstart efter skolefravær eller eleven i en periode er belastet, vil der med forældrenes samtykke kunne aftales reduceret skema i tid eller eleven kan i en periode fritages fra specifikke fag.
De fleste af eleverne tager hele eller dele af folkeskolens prøver efter 9. klasse.
For elever, som er i en situation hvor eksamen ikke er muligt, arbejdes der med andre meningsfulde ting, når de andre elever forbereder sig til prøverne.
På afdeling NES har vi mulighed for at individualisere og tilrettelægge skoledagen og undervisningen, så det giver mening ind i fællesskabet og klassesammenhængen. Vi skaber rammer for eleverne, hvor de har størst mulighed for succes og mestring. Medarbejderne er fagligt funderede ind i autismepædagogik og relationsarbejde. Når vi ikke lykkes, gør vi os umage for at tænke nye mulige veje indenfor de rammer og ressourcer, vi har tilgængelige.