Autismepiloten

Autismepiloten er en kompetenceudviklende uddannelse for fagfolk, der samarbejder med autistiske børn og unge i skole- og uddannelsesregi. Vi har valgt at alle vores medarbejdere, igennem de næste 3 år, skal gennemføre uddannelsen, med det formål at opkvalificere vores autismeviden og få en fælles forståelse, et fælles sprog og fælles metoder.

Første hold fra Specialtilbud Autisme på Autismepiloten afsluttede deres uddannelse juni 22. I skoleåret er 22/23 er endnu 20 medarbejdere i gang og vi forventer opstart af endnu et hold i skoleåret 23/24.

Autismepilot-uddannelsen er i løbende udvikling og tilpasser sig den nyeste viden indenfor autismeområdet. Holdet vi har på uddannelse i dette skoleår er første hold, der afprøver en ny og forbedret uddannelse, der har gennemgået en større revidering. Vi er stolte af at være i samarbejde med Specialområde Autisme omkring videreudvikling af deres uddannelse.

Uddannelsen præsenterer en procesmodel, som er gennemgående på alle moduler på uddannelsen og som benyttes som et værktøj, når man skal undersøge, analysere og håndtere pædagogiske udfordringer i praksis.

Når vi nu investerer tid og ressourcer i uddannelse til alle medarbejdere, er vi meget opmærksomme på, hvordan vi også fremadrettet holder fast i det nye vi lærer og implementerer i vores hverdag. Vores pædagogiske konsulenter har en vigtig rolle i dette. I skoleåret 22/23 kommer de rundt på alle teammøder hver 8. uge og tager sammen med teamet fat i en undring eller udfordring i adfærd hos en elev og benytter procesmodellen som værktøj.

Se mere om Autismepilotuddannelsen her: https://autismeplatform.dk/autismepilot/autismepilot-til-boern-og-ungeomraadet/