Regler omkring løbehjul/skateboard

Indskoling A+E
Alle elever skal have hjelm og gerne sikkerhedsudstyr på når de køre på egne eller vores løbehjul/skateboard oppe på legepladsen
Samme gælder hvis de cykler på egne cykler
Brugen af SFO og klubbens indkøbte Mooncar må vente med at blive brugt i fritidsdelen, gælder for alle elever

Mellem og udskoling B-C-E
Alm. Løbehjul opfordre vi eleverne til at bruge hjem/sikkerhedsudstyr. Løbehjulene må ikke bruges indenfor og skal stå i garderoben ved egen klasse
El løbehjul, her gælder de samme regler som for knallert. Dog opfordre vi til man har hjelm på.
De skal parkeres i cykelskur i skoletiden og må ikke bruges i pauserne

Færdselsregler for el-løbehjul:

• Du skal være fyldt 15 år (Nogle udlejningsfirmaer kræver 18 år).
  • Du skal følge cykelreglerne. Dvs. du skal køre på cykelstien, hvis der er cykelsti og følge cyklistsignaler og -skiltning..
  • Du må ikke køre på fortovet, på gangstier eller i fodgængerfelter.
  • Du skal give tegn ved sving og stop.
  • Der må kun være én person på løbehjulet.
  • Du skal køre med lys på hele døgnet.
  • Promillegrænsen er 0,5 og der er nulgrænse for ulovlige stoffer.
  • Børn under 15 år må kun køre på elektrisk løbehjul i trafikken, hvis barnet er sammen med en voksen på 18 år eller derover, som har kontrol over barnets kørsel. På lege- og opholdsområder er der dog ikke krav om, at børn på elektrisk løbehjul skal være sammen med en voksen.

Hvad gælder for el-løbehjul, der er tilladt i trafikken:

• Elektriske løbehjul må højst kunne køre 20 km/t med motorkraft alene.
  • Løbehjul, der kan køre hurtigere end 20 km/t, er IKKE tilladt i trafikken.
  • Der skal være en hvid eller gul lygte foran og en rød lygte bagpå. Lyset skal være tydeligt synligt på mindst 300 meters afstand.
  • Løbehjulet skal være forsynet med en rød refleks bagpå, en hvid refleks foran og gule eller hvide reflekser på hver side.
  • Der må ikke være noget sæde på løbehjulet
  • Løbehjulet skal være CE-godkendt. Det må højst veje 25 kg, være max 2 m langt og 70 cm bredt.

Hvis du har spørgsmål vedr. reglerne, kontakt Færdselsstyrelsen info@fstyr.dk